Unen tärkeys oman jaksamisen kannalta

 

Kärsitkö unettomuudesta?
Valvotko setvien työasioita,
miettien mitä jäi tekemättä,
mitä pitää tehdä huomenna?
Lue tämä juttu, ehkä saat itsellesi
sopivan keinon saada ajatukset
irti työasioista ja levollisemman
nukkumaanmenohetken.

 

Itse olen kärsinyt unettomuudesta koko aikuisikäni, tavalla tai toisella, syystä jos toisesta. Kehittelin itselleni oman menetelmän karistaa ikävät asiat mielestä. Menetelmä, jolla työasioiden miettiminen unohtuu ja stressin määrä laskee. Lue artikkeli –3 asiaa, joiden hallinta säästää omaa aikaasi ja lisää tehokasta työntekoa sillä ajankäyttö ja miten päivän aikana työtehtävät suoritetaan, vaikuttaa nukkumaanmenohetkeen.

En yritä poistaa unettomuutta aiheuttavia syitä, vaan helpottaa nukahtamista.
Stressi on salakavala ja unettomuus on oikeasti todella kamala tila.
Unettomuudella voi olla tuhoisia seurauksia.

Unenlaatuun ja koko nukahtamisprosessiin liittyy paljon tekijöitä -huoneilma, tyyny, sänky yleensä, tila missä nukkuu ja millä mielellä menee vaakatasoon. Ei turhaan sanota, että riidan päälle ei sovi mennä levolle, sillä ikävien asioiden painaessa mieltä, nukahtaminen voi olla todella vaikeaa. Ruoka, juoma, elintavat. Mitä syö, mitä juot ja liikutko. Koko keho, mieli, kaikki kulkee yhdessä samassa paketissa ja kaikki mitä teet päivän aikana, vaikuttaa kaikkeen. Ihan kaikkeen.

Mutta, saat vinkilläni pienen oikotien, jolla nukkumaan meneminen ei tunnu enää niin vastentahtoiselta. En tarkoita, että juuri nyt sinun on pakko alkaa kokeilemaan tätä vinkkiäni, vaan toivon, että lukemalla tämän, saat oivalluksen, minkä ansiosta oma jaksamisesi helpottuu ja unenlaatu ja nukkumisesi paranee -mitä kautta yritystoimintasi pyörittäminen helpottuu. Uni paras lääke on -ja se pätee lähes kaikkeen!

 


Olen rakentanut kaksi taloa, pihapiireineen,
lattiasta kattoon, ulkoa ja sisältä.
Olen reissannut viikonloppuja Pariisissa,
Naantalin Kylpylässä ja Tampereen eri hotelleissa.
Unissani.


No, Pariisissa, Naantalin Kylpylässä ja Tampereella muutamassa hotellissakin olen ihan oikeastikin käynyt, mutta se on nyt sivuseikka.


Seuraaviin kysymyksiin vastaaminen
on oleellista tämän vinkkini käyttöönottamisessa:
Mikä on suosikkimatkakohteesi,
minne haluaisit matkustaa tai oletko jo kenties käynyt siellä?
Millainen on unelmalomasi? Unelmapäivä?
Unelmahetki elämässäsi?
Oletko jo käynyt, viettänyt tai elänyt jo sen unelmahetken?
Mistä haaveilet?

Älä missään nimessä ala miettiä tavoitteitasi, ne aiheuttavat vääräänlaisia jatkokysymyksiä ja -ajatuksia. Kyse on nimenomaan unelmista, ilosta, naurusta, niistä hetkistä, kun olet tai olisit onnellinen. Mene nukkumaan kuten yleensä. Asetu maate, kuten yleensä. Siinä kohtaa, kun alkaisit repiä hiuksiasi ja narskutella hampaitasi, ala unelmoimaan.

 

Otetaan nyt vaikka, että haaveilet matkustavasi jonnekin. Laita silmät kiinni ja aloita unelmalomasi. Mieti, mitä otat mukaan. Pakkaa matkalaukku. Mieti millaisia vaatteita otat vai ostatko paikanpäältä. Muista, että haaveilet. Voit kuvitella olevasi Kroisos, etkä tarvitse mitään muuta kuin passin mukaasi. Lähde lentokentälle, bussille, junalle, autolle, millä sinne unelmakohteeseesi sitten pääseekään. Unelmoi, millainen matka on, mitä näet ja koet. Kun saavut kohteeseen mieti, millainen ilma siellä on: aurinko paistaa, on lämmin, kaikki on hyvin. Unelmoi, mitä teet, mitä syöt. Millaisia ruoka-annoksia tilaat, mitä juot ruoan kanssa. Kuvittele kaikki. Pienet yksityiskohdatkin: minkälaiset ja väriset kengät sinulle on, miten hiuksesi on kammattu. Mutta muista, se oleellisin: kyse on haaveesta, unelmasta -mikä vain on mahdollista! Voit illallistaa suosikkilaulajasi kanssa ja vaihtaa hänen kanssaan kuulumisia. Se on sinun unelmasi, haaveesi, kukaan ei saa tietää, etkä ole naurettava, koska haaveilet, vaan olet ihminen, joka purkaa stressiä miellyttävästi nukahtamista yrittäen.

Kun olet löytänyt oman haaveesi, jatka unelmoimista joka ilta.

 

Rakenna unelmatalo: mieti missä talo sijaitsee, millainen tontti on.  Mitä materiaalia talo on, onko ulkorakennuksia ja minkälaisia. Minkälaiset huoneet ja kuinka monta huonetta. Kun olet saanut talon ulkokuoren ja piharakennukset suunniteltua, siirry sisätiloihin. Unelmoi, haaveile, sisustus, materiaalit, tapetit ja maalit. Onko takka, onko pönttöuuneja, sisäsauna vai pihasauna. Muista, se on unelmasi, joten voit haaveilla ihan mitä vain.


Se mikä tekee sinut onnelliseksi
ja tyytyväiseksi -pidä siitä kiinni.


 

Jatka unelman rakentamista joka ilta. Kun saat matkasi päätökseen, unelmatalosi valmiiksi, siirry seuraavaan kohteeseen, jos unettomuus vielä jatkuu.

 

Muista, unettomuus voi vaatia lääkärikäynnin,
joten älä suotta kiusaa itseäsi, jos kärsit!

 

Pääasia on, että saat levättyä, ilman epämiellyttäviä ajatuksia ja saat unen ilman stressiä. Hyvä uni auttaa myös stressinhallinnassa, joten omaan nukkumiseen kannattaa todellakin kiinnittää huomiota!

 

Stressivapaita unia:
Teenne, Elina Temonen
040 193 2872
info@teenne.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.

For security, use of Google's reCAPTCHA service is required which is subject to the Google Privacy Policy and Terms of Use.

I agree to these terms.