Yrityksen someviestintä

On tärkeää miettiä mitä kirjoittaa ja miten.
Lukija muodostaa mielikuvan niin yrityksestä,
kuin sen henkilökunnasta julkaisujen perusteella.
Lukemalla tämän opit, mitä kannattaa välttää
ja mihin kiinnittää erityisesti huomiota julkaistessasi Somessa.

Mitä, miten ja miksi

Pienet kirjoitusvirheet menevät välineiden piikkiin. Virheitä voi korjata jälkeenpäin. Keskity silti tehdessäsi julkaisua. Muokkaushistoria on kaikkien nähtävissä.
Puolihuolimaton viestintä rakentaa kuvan rennosta henkilökunnasta, mutta saattaa samalla antaa välinpitämättömän kuvan. Tätä me emme halua!
Lyhytsanaisesti kirjoitettu virheitä sisältävä teksti taas antaa sen kuvan, että kirjoitat väkisin valittuun kanavaan. Kiireisen kuvan antaminen on kaksipiippuinen juttu. On hyvä olla kiireinen, mutta haluatko välittää asiakkaalle kuvan, että sinulla ei ole aikaa hänelle.
Liian tarkkaan pohdittu sisältö, hiotut sanat, sivistyssanat taas antavat ammattimaisen kuvan. Tällainen tyyli saattaa myös ärsyttää. Onko se sopiva keino lähestyä somessa? Mieti, mikä sopii yrityksesi imagoon. Jos yrityksesi on asianajotoimisto, puku päällä ja hieno kieli sopii kuvaan.

 


Mieti miten ilmaiset asiasi.
Käyttäessäsi sanoja,
mieti mitä haluat sanoillasi ilmaista
ja mikä sopii yrityksesi tarjoamiin palveluihin.
Käyttäessäsi kuvaa,
mieti, mitä tunteita haluat kuvalla herättää,
mitä haluat kuvalla kertoa.


Murteet

Somessa voi irrotella. Unohda vakava, ehkä siksi luotaantyöntävä tyyli. Puhekieli toimii! Paikallismurteita kannattaa käyttää harkiten. Haluatko viedä yrityksesi sanomaa muuallekin, kuin omalle alueellesi? Murteet ovat hauskoja, mutta vaikealukuisia. Pidemmän tekstin lukeminen saattaa monella jäädä, jos aikaa joutuu käyttämään tavallista enemmän sisällön avaamiseen.

Luonnollisuus

Mikä on sinulle luonnollinen tyyli puhua ja kirjoittaa? Jos tervehdit ”morjens!” ja kirjoitat julkaisuihin ”hyvää päivää” -saattaa se tuntua asiakkaista teennäiseltä. Se, millainen yritys, yrittäjä, yrityksen henkilökunta on, eli viestin välittäjä, määrittelee tyylin julkaisuille.
Jos olet maailmanmatkaaja, hiukan vakavanakin tunnettu toimitusjohtaja ja kirjoitat ”Ollaan täsä istumasa ja silleen” ja perään hymiöitä, vaikket ikinä käyttäisi hymiöitä, tuntuu se teennäiseltä. Julkaisu saattaa ikään kuin kostautua, -yritys olla hauska- yleensä jää yritykseksi.
Ensiksi, yrityksistä olla hauska, vakava, seikkailullinen, tulee itselle kiusallinen olo ja se jo osin rampauttaa viestinnän ennen kuin viesti pääsee ilmoille. Toisekseen, se, mikä ei ole luonteenomaista, välittyy viestistä.

Tekstin pituus

Tekstin pituuteen kannattaa myös kiinnittää huomiota. Nopeassa kanavassa pitkä teksti jää lukematta. Eikä siihen kaikkein nopeimpaan kanavaan edes pitkää tekstiä saa. Yrityksen näkyvyyden lisäämiseksi, on hyvä miettiä ennemmin tarkkaan valitut neljä lausetta, kuin A4:nen tekstiä. Blogijulkaisut ovat asia erikseen. Asiakkaat usein tykkäävät lukea blogimaisen pitkän kirjoituksen päivästäsi, onnistuneesta viikonlopusta tai ehkä jopa jostain kommelluksesta mikä on käynyt, kuin pitkän kertomuksen tuotteen / palvelun ominaisuuksista. Se, mihin pitkää tekstiä käyttää, on oleellista. 


Jos tykkäät kirjoittaa, mieti blogin perustamista
yrityksen kotisivujen rinnalle.
Kaikki yritysbloggaamisesta löytyy
blogivalmentaja Tiia Konttisen kotisivuilta.
Suosittelen lämpimästi tutustumaan sivuihin ajatuksella.


Mitä haluat sisällöllä aikaansaada

Itse sisältö on tärkeä. Se, miten viestitään ja mitä sillä halutaan välittää lukijalle -viesti -tunne -seuraus. Haluatko ilahduttaa sivusi seuraajia hassulla kuvalla ja lisätä vitsin tekstiksi? Haluatko kertoa työpäivästäsi? Haluatko kertoa palveluistasi ja miten niihin pääsee käsiksi. Mitä tunteita haluat herättää lukijassa. Mitä kerrot, kenelle ja miten. Haluatko uusia seuraajia, uusia asiakkaita, tykkäyksiä, kommentteja, -mitä haluat saada irti viestilläsi.

Pienestä kiinni

Miettikääs hetki:
Kamalan hieno päivä vs. Aurinkoinen hieno päivä
Sateinen päivä vs. Syksyinen päivä
Kaikki on pienistä nyansseista kiinni ja ne voidaan välittää kirjoitetullakin tekstillä. Mielikuvat muodostuvat, vaikkemme tahtoisikaan. Siksi on hyvä olla tehtynä suunnitelma, ohjeistus, pari juttua, mitä käyttää ohjenuorana viestinnässä somessa.


Sosiaalinen media on vapaus: näkyä ja kuulua.
Samalla, kun välität viestiä, muista,
että rakennat ja vahvistat yrityksesi olemassaolevaa brändiä.


* Suunnittele, aseta tavoitteet ja toteuta. Irrottele maltillisesti.
* Oma tyyli = erottuu paremmin kuin massajako.
* Ole luonnollinen, ole oma itsesi.

Laitetaan sanat solmuun ja some soimaan.
Tutustu: Some-paketti. Ollaan yhteydessä!

Teenne Elina Temonen
040 193 2872
info@teenne.fi

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista.