fbpx

Facebook-arvonnat

 

Olet todennäköisesti osallistunut ainakin yhteen Facebook-arvontaan, jossa on osallistumisehtona arvonnan järjestävän tahon Facebook-sivusta tykkääminen. Tai olet järjestänyt tuollaisen ehdollisen arvonnan itse oman yrityksesi sivustolla.

Tiesitkö, että yrityksesi Facebook-sivun näkyvyyteen vaikuttaa sivusta tykkääjät ja seuraajat, kuin myös se, että näitä sivutykkäyksiä peruutetaan ja julkaisut tai kaikki julkaisut piilotetaan?

Kannattaako siis järjestää arvonta, jossa osallistumisen ehtona on sivustosta tykkääminen?

Siihen pureudun nyt:

Tykkää & jaa ehdolliset arvonnat taitaa nykyään olla kiellettyjä Facebookin säännöissäkin. Mutta puuttumatta Facebookin sääntöihin, otetaan nyt vain esille se fakta, miten oman yrityksesi sivusto näkyy käyttäjien etusivulla ja miksi "tykkää sivustosta" arvonnat eivät ehkä ole niitä parhaita näkyvyydenkalasteluja.

Etusivuhan on se, mikä avautuu kirjautuessa Facebookiin, se, missä näkyy kavereiden ja tykättyjen sivustojen julkaisuja.

Mietipä hetki. Pyydät arvontaan osallistuvaa tykkäämään sivustostasi, jotta osallistuminen rekisteröidään. Oletetaan, että palkintona on jotain, mikä ei liity edes yrityksesi muuhun palveluntarjontaan, vaikka leffaliput ja yrityksesi on mainostoimisto. No, tämä käyttäjä klikkaa kuuliaisesti "tykkää sivusta", koska haluaa voittaa leffaliput. Arvonta-aika päättyy, eikä voittoa tullut. Käyttäjä klikkaa ehkä jo tämän tiedon saatuaan "älä tykkää", sivustosi kohdalla. Jos sivustosi on muuten huonosti esillä käyttäjän etusivulla, voi olla että tykkäämisen peruutukseen menee kauemmin aikaa, mutta se peruutus on lähes väistämätön, jos käyttäjä on sellainen henkilö, jonka sivutykkäykset rajoittuvat vain niihin yrityksiin, minkä palveluita hän käyttää tai mistä aihealueista tykkää.

Sivutykkäyksien peruutukset vaikuttavat yrityksesi näkyvyyteen.

Se hetki, minkä arvontajulkaisu pyörii Facebookissa, keräten sivutykkäyksiä lisää näkyvyyttä. Yrityksesi sivusto nousee useamman sivutykkääjän etusivulle ja sitä kautta heidän, jotka ovat sivutykkääjän kavereita. Arvokasta orgaanista näkyvyyttä.

Näkyvyys kannattaa saavuttaa toisella tavalla, kuin keräten sivutykkääjiä arvonnoilla, minkä palkintona on jotain, mikä ei liity palveluihisi. Näkyvyys on hyväksi, mutta mietipä toiselta kantilta: sivujulkaisut näkyvät monille, jotka eivät ole ikinä ostamassakaan palveluasi. Arvonnallasi olet kerännyt sivutykkääjiksi koirankasvattajia, vaikka myyt kissanleluja -noin karkeasti esitettynä.

Jos arvontavoittosi koskee nimenomaan, juuri sitä, mitä yrityksestäsi saa, saat arvontaan osallistujiksi (ja sivutykkääjiksi) todennäköisemmin heitä, joita palvelusi kiinnostavat. Jos kuitenkin järjestät arvontoja, joiden palkintona on oman alasi ulkopuolelta palkintoja, mieti kaksi kertaa, ennen kuin asetat osallistumisehdoksi sivutykkäyksen. Pyydä ennemmin tykkäämään arvontajulkaisusta. Julkaisun tykkääjät on kätevä kutsua tykkääjä-listasta sivutykkääjiksi. Kaikki eivät kutsuun vastaa, mutta suuremmalla todennäköisyydellä saat tykkääjiksi heitä, jotka eivät heti arvonnan päättymisen jälkeen poista tykkäystään. Nämä kutsuun vastanneet, sivustostasi tykkäämään alkaneet ovat potentiaalisia asiakkaita. Kerää tykkääjiksi tulevia ja nykyisiä asiakkaita!

Kerää ennemmin tykkäyksiä arvontajulkaisuun, kuin sivutykkäyksiä arvontajulkaisulla.

Some on sokkeloinen, moni asia on liikkuvainen. Kaikki asiat ei päde kaikkeen. Se, mikä toimii yhdellä sivustolla, ei toimi toisella. Täällä ollaan, jos jokin jäi mietityttämään! Tutustu Some-pakettiin ja ota yhteyttä!

Some soimaan!

Teenne
Elina Temonen
040 193 2872
info@teenne.fi

Tutustu myös:
- Yrityksen Some-viestintä
- 3 asiaa joiden hallinta säästää omaa aikaasi ja lisää tehokasta työntekoa