fbpx

Facebookin säännöt

Rules, rules ... rules!

Kaikkialla on sääntöjä. Joka paikka pursuilee säännöksiä, asetuksia, yhteisönormeja ja heitä -jotka valvovat, että muutkin noudattavat sääntöjä. Facebookista löytyy säännöt ja yhteisönormit, joita on noudatettava niin yksityishenkilönä, kuin yrityssivun ylläpitäjänä.

Facebookin säännöt

Tämä artikkeli tulee päivittymään sitä mukaan, kun säännöissä esiintyy tulkinnanvaraisuuksia tai kompastuksia. Avaan tässä sääntöjä ja miten epäselvissä tilanteissa menetellään, tulkitaan sääntöjä ja yhteisönormeja. Lisäksi tulen käsittelemään tulkinnanvaraisten sääntöjen noudattamista ja miten niiden kohdalla menetellään. 

Se, mitä sääntöjen noudattamatta jättämisestä seuraa, voi pahimmillaan olla yrityssivusi sulkeminen ja/tai mainostilisi jäädyttäminen.

Joten think twice, ennen kuin rikot sääntöä, minkä tiedät olevan.

Arvonnat

Jeah! Facebook on täynnä arvontoja. ”Tykkää, jaa, tägää, kerro naapurisi koiran kaulapannan väri, jotta voit osallistua tähän huippuarvontaan!”

No joo. Facebookin käytännöissä kerrotaan –suora lainaus tästä tekstistä
”Mainoksia tai kampanjoita voidaan levittää ja hallita sivuilla, ryhmissä, tapahtumissa tai Facebookin sovelluksissa. Henkilökohtaisia aikajanoja ja kaveriyhteyksiä ei saa käyttää mainosten tai kampanjoiden levittämiseen ja hallintaan (esimerkiksi ”jaa aikajanallasi ja osallistu”- tai ”jaa kaverisi aikajanalla ja osallistut useammin”- ja ”osallistu merkitsemällä kavereitasi tähän julkaisuun” -tyyppiset kehotukset on kielletty).”

Eli:
saat pyytää tykkäämään sivustasi,
muttet asettaa arvonnan osallistumisen ehdoksi julkaisun jakamista tai julkaisuun kaverisi tägäämistä!

Saat kuitenkin ilmaista arvontajulkaisussa ”kenen kanssa palkinnon jakaisit, kenelle palkinnon antaisit”, jolloin et riko sääntöjä, kun osallistuja voi itse halutessaan tägätä, tai olla tägäämättä.

Lue lisää arvonnan luomisesta tästä artikkelista.

Lisää oppia someen? Tutustu tästä.